Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang de laatste updates, nieuws en aanbiedingen via email

Abonneer
  • Lorem ipsum

Slaap je beter door hardlopen?

17 Nov 2021
door Carla

Positieve effecten van hardlopen op je slaap

Hardlopen (en sporten in het algemeen) kan een positief effect hebben op je slaap. Het tegenstrijdige is dat de vruchten van hardlopen en sporten geplukt worden tijdens het herstel. Herstellen doet je lichaam vooral tijdens het slapen.

Tijdens een flinke hardlooptraining ben je jouw lichaam eigenlijk een beetje aan het afbreken. Je lichaam heeft echter de mogelijkheid deze afbreuk (en meer) te herstellen tijdens het slapen.

Veranderingen in je lichaam door hardlopen en de effecten op je slaap

  • Verhoging van je lichaamstemperatuur, hierdoor heb je meer behoefte aan slapen
  • Verhoogde hartslag in rust
  • In de periode dat je wakker bent, maar extra tijdens hardlopen/sport, bouwt zich adenosine op. Dit is een essentieel onderdeel van je slaapcyclus. Aan het eind van de dag heb je normaal gesproken genoeg adenosine verzameld waardoor je hersenactiviteit lager is en je je slaperig begint te voelen. Tijdens de slaap breekt je hersenen adenosine weer af. Heb je hardgelopen, dan heb je meer adenosine waardoor de mate van slaperigheid hoger is.
  • Hardlopen helpt je ook om de stress (opgebouwd gedurende je dag) te verminderen waardoor je beter kunt slapen.

Wanneer slaap je nou beter? Na een vroege of een late run?

De timing van je hardloopsessie is belangrijk. Onderzoek naar het effect van 's ochtends sporten heeft aangetoond dat een vroege training het meeste effect heeft op je nachtrust.

Wat als je juist niet kunt slapen na het hardlopen?

Ondanks dat hardlopen goed is voor het slapen, kan het zijn dat jij juist niet kan slapen na een zware hardlooptraining. Ga je vlak voor het slapen nog hardlopen of sporten, dan kan het zijn dat je lichaam nog te alert en wakker is door het sporten. Als jij hier last van hebt, zorg er dan voor dat er minimaal 3 uur tussen het sporten en slapen gaan zit.

Ook na een zware krachtsinspanning, bijv. het lopen van een marathon of een zware wedstrijd, kan het zijn dat je niet goed kunt slapen, ondanks dat je lijf oververmoeid is. Waarschijnlijk zit je hoofd nog te vol van alle indrukken van de dag. Je hersenen moeten deze indrukken eerst verwerken om zover tot rust te komen dat jij de slaap kan vatten.

 

Conclusie

Dat je beter kunt slapen door hardlopen (of sporten) is dus een feit maar het is wel afhankelijk van jouw persoonlijke omstandigheden. Mogelijk kan jij juist niet slapen als je te laat bent gaan hardlopen, of is jouw trainingssessie of wedstrijd te indrukwekkend en pittig geweest waardoor je hoofd te vol zit. Kwestie van uitproberen wat goed bij jou past.

 

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »