Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang de laatste updates, nieuws en aanbiedingen via email

Abonneer
  • Lorem ipsum

Hardlopen / sporten en zwangerschap

15 Aug 2020
door Marie-José

Hardlopen, sporten en zwangerschap

Belangrijk voor jouw gezondheid

Sporten tijdens je zwangerschap heeft veel voordelen. Aanstaande moeders die regelmatig bewegen tijdens de zwangerschap hebben vaak minder last van zwangerschapskwalen, kunnen beter slapen en komen op een gezonde manier aan. 

Door je spieren en uithoudingsvermogen te versterken, blijf je makkelijker bewegen op het moment dat je buik groter en zwaarder wordt.

Belangrijk voor de gezondheid van je baby

Regelmatig bewegen, zorgt voor een goede doorbloeding richting de placenta, hierdoor zal de placenta ook aan het einde van de zwangerschap nog steeds uitstekend functioneren, hetgeen het risico op chronische ziektes bij je kindje in de toekomst kan verminderen.

Voordelen van sporten tijdens je zwangerschap

  • Een gezond gevoel en meer energie
  • Een positieve invloed op je baby
  • Je houdt je conditie op peil of verbetert deze zelfs
  • Draagt bij aan een gezonde gewichtstoename
  • Minder last van zwangerschapskwalen
  • Betere nachtrust
  • Beter uithoudingsvermogen voor, tijdens en na de bevalling
  • Je eigen lijf is sneller terug na de bevalling
  • Bevordert een ontspannen gevoel en een goed humeur
  • Samen sporten met andere vrouwen stimuleert en levert vaak leuke contacten op

Tips bij het zwanger sporten

  • Zorg dat je lichaamstemperatuur niet teveel oploopt
  • Train op maximaal zeventig procent, zorg dat je kan blijven praten
  • Drink voldoende water tijdens je workout (1 glas water per 20 minuten sporten)
  • Voor en na het sporten een koolhydraatrijke snack nuttigen
  • Put jezelf niet helemaal uit
  • Sport niet langer dan 1 uur per keer
  • Luister goed naar je lichaam

Zijn er redenen om niet te sporten tijdens je zwangerschap?

Ben je duizelig of misselijk, dan kan je het beter even rustig aan doen. Ook hoofdpijn, terugkerende harde buiken en als je bloed verliest, kan je beter niet gaan sporten.

Overleg bij twijfel altijd eerst met je verloskundige of gynaecoloog of sporten in jouw geval goed is. 

 

Met dank aan dr. D.P. van der Ham, gynaecoloog Martini Ziekenhuis, voor het doorlezen van deze blog zodat er geen onwaarheden in staan.

 

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »