Geen producten (0)

Circuit Run Zandvoort

Runner's World Zandvoort Circuit Run

Het afgelopen weekend stond voor ons in het teken van de Circuit Run in Zandvoort.

Op zaterdag hebben we onze hond vast naar Gouda gebracht waar onze dochter Carla op haar zou passen. Een aantal jaren geleden namen we haar nog mee, maar na in 2015 en 2016 een erg koude dag, zijn we hier mee gestopt. Meer relaxt voor Doortje en voor ons zelf.

even lunchen met Doortje in Gouda

In Gouda hebben we samen met Carla van de lunch genoten en vervolgens zijn wij doorgereden richting Haarlemmerliede waar wij, traditiegetrouw, overnachten in Hotel "De Zoete Inval". Een prettig hotel, schoon, goede bedden en een stevig ontbijt, geschikt voor lopers.

Op de ochtend van de run hadden we ons verslapen, geen last gehad van de zomertijd maar wel van een wekker die niet afliep. We hadden het plan opgevat om rond 8 uur op te staan, lekker douchen, rustig ontbijten en dan richting Zandvoort. Dat ging dus even iets anders.....

Om 9.15 uur schrok ik wakker, enigszins van slag omdat we meer dan een uur later waren dan we bedacht hadden. Meteen onder de douche gesprongen en in mijn loopkleren, gelukkig had ik alles de avond van te voren klaar gelegd, zodat ik niets kon vergeten. Belt, oortjes, startnummermagneten, startnummer, alles netjes klaar.

Omdat ik voorafgaand aan mijn run in Leek heb lopen rommelen met mijn Flipbelt, die door mijn afvallen behoorlijk te groot geworden bleek en ging schuiven, heb ik ervoor gekozen om de belt van BANDI-Belt

uit te testen. Ik had mijn zinnen erop gezet om deze keer met muziek te lopen, zodat ik mijn eigen gehijg niet zou horen. Wat er ook gebeurde, mijn telefoon wilde ik mee hebben. De Bandi-Belt is verstelbaar dus van te ruim of te strak zou geen sprake moeten zijn. Om doen, stellen en gaan. Eenvoudiger kan niet. De belt is voorzien van meerdere vakjes waar een soort van dubbele klep overheen zit die goed afsluit bij het dragen. Draai je de klep ook nog naar de binnenzijde heb je een dubbele beveiliging. Ik heb me geen moment zorgen gemaakt of mij telefoon veilig was. Onderweg heb ik de telefoon nog een keer uit de belt gehaald om een foto te maken op het strand en eenvoudig weer teruggeschoven in de belt. Dit ging makkelijker dan bij de Flipbelt, daar gaat het terugschuiven stroever. Kortom de Bandi-Belt heeft wat mij betreft de test goed doorstaan.

foto maken op het strand

Maar terug naar het begin. Na het douchen zijn we naar het ontbijt gegaan en vervolgens  uitgecheckt en richting Zandvoort gereden. Omdat we lekker op tijd in Zandvoort waren konden we dicht bij het Circuit parkeren. Lopend naar het terrein waar het al een drukte van belang was. De 5km loop liep al ten einde en de halve marathon stond op het punt van starten.

Voor mij nog een kopje koffie en voor Koos een gevulde koek en toen werd het al snel tijd om richting de startvakken te gaan. Voordat ik het startvak in ging heb ik nog even ingelopen, dat was mij in Leek goed bevallen en wat goed is hou ik graag in ere, zo kon ik meteen even mijn belt testen. Tijdens het inlopen kwam ik Ria Lasker tegen, degene die mij in Leek begeleid had, zij zou de wedstrijd 12km lopen en iets eerder dan mij van start gaan. Na Ria heel veel succes gewenst te hebben, ben ik ook mijn startvak ingegaan. Daar was het al behoorlijk druk. Nog een beetje rekken en strekken in het zonnetje, beetje uit de wind en toen was het al snel tijd voor de start.

Vanaf het begin liep ik best lekker, ik had erg tegen de 4km op het circuit opgezien omdat het allemaal schuin loopt en er veel stijgingen en dalingen zijn. Behalve dat het best warm was op het asfalt, vielen de eerst 4km mij niet tegen. In de tweede bocht zag ik Koos nog staan die me luid aanmoedigde. Altijd fijn.

Onderweg viel het me op dat er "gebouwtjes" rond het circuit staan voorzien van nummers, hoe hoger het nummer, hoe dichterbij het punt waarop we het circuit zouden verlaten. Met mijn focus op een langere paslengte en een rustige ademhaling ben ik van gebouwtje naar gebouwtje gelopen. Voor ik het wist zag ik alweer Koos staan bij het punt waar we bijna het circuit af zouden lopen.

Nog een handkus en door.....

Langs de waterpost, stukje over de boulevard en hup het strand op, eerst een stuk mul zand maar al snel waren we op een lekker hard stuk waar het prima lopen was. Ook hier had ik tegen aangezien. In 2016 was het hoog water en moesten we door de branding lopen omdat het anders bijna niet te doen was door het mulle zand. Ook dit jaar had ik gelezen dat het hoog water zou zijn. Dan viel dus 100% mee. Het strand was heel goed beloopbaar. Geen natte voeten gehaald. Blij en ontspannen heb ik van het strand en de zee lopen genieten. Hoe happy kan je zijn tijdens het uitvoeren van je hobby. Heel happy dus.

De 4km strand vlogen voorbij en al snel zag ik in de verte het punt opdoemen waar we het strand konden verlaten. De strand opgang was hoog en zwaar, dat stuk heb ik wandelend gedaan, de stijging was echt enorm. Boven aangekomen meteen weer gaan lopen om geen stijfheid in mijn benen te krijgen. Stukje nog langs de zee en toen linksom de bocht om. En wederom een waterpost, daar was ik echt even aan toe. Snel een paar slokken genomen en mijn mond nog even gespoeld met water.

Het laatste stuk van de route kon beginnen. Nog een paar mooie klimmetjes en flinke dalingen door de straatjes van Zandvoort, hier stond lekker veel publiek en het tempo ging weer omhoog. Genieten van de kinderen met uitgestoken handjes. Wat een feestje. Langs het station van Zandvoort, nog even de straat uit, nog een keer linksaf slaan en daar waren de vlaggen van het circuit al weer.

Onder het tunneltje door en het circuit oplopen. Vlak voor de finish had ik al snel Koos en dochter Laura gespot, nog even een sprintje voor de laatste paar 100 meter en over de finish.

Mijn tijd 1:16:10, dikke prima, voor mij een mooie tijd. Belangrijkste is dat ik, na vorige week problemen met mijn ademhaling, deze keer echt super ontspannen heb kunnen lopen, zonder in de problemen te komen. Ik ben een blije loper. Mijn foto's van onderweg laten dat ook zien. Daar krijg ik energie van.

100 meter voor de finish, een blij ei

Na de run heb ik een paar droge kleren aangetrokken en zijn we met z'n drieen gaan lunchen in een strandtent. Heerlijk bijgekletst met Laura.

Rond 15.30 uur hebben we Laura bij het station afgezet en zijn samen richting huis gekeerd.

Wat was het een heerlijk, sportief, weekend. Prachtig weer en een fantastische run.