Geen producten (0)

Egmond Kwart Marathon

NN Egmond Kwart Marathon

Afgelopen zondag was het weer tijd voor de halve en de kwart marathon in Egmond. Een mooi evenement aan het begin van het nieuwe jaar.

Op zaterdag naar Gouda vertrokken om Doortje af te leveren bij dochter Carla die lief aangeboden heeft om een weekend op te passen. Onderweg was het weer ronduit slecht. Regen en flinke wind. Dat beloofde wat voor de volgende dag.

Tussen de middag samen met Carla in Gouda lekker gegeten bij "Aga Kookhuis Jantrus" echt een aanrader. Als je voor het pand staat lijkt het meer een bakkerij dan een restaurant, maar je kunt er geweldig eten. Ik ging voor een bol kaasfondue.

Naast lekker eten was er ook genoeg te zien. Na het eten zijn wij door gereden naar ons hotel, Golden Tulip, in Alkmaar waar we een mooie ruime kamer met ligbad hadden. 's avonds in het hotel pasta gegeten voor de broodnodige koolhydraten en daarna nog even languit in het bad gelegen, lekker voor de spieren.

Op tijd gaan slapen en de volgende ochtend vroeg uit de veren en naar het ontbijt. We waren zeker niet de enige lopers die dit hotel uitgekozen hadden. Na het ontbijt de spullen bijeen gepakt en richting de bussen vertrokken die ons naar Egmond moesten brengen.

Toen we in Egmond bij de sporthal aankwamen was het daar al een drukte van belang. Startnummer op het shirt bevestigd met mijn BibBits en nog even richting het toilet zodat er onderweg geen dixie aangedaan hoeft te worden. Toen ik naar de toilet liep kwam ik Sylvia van de Hoogezandlopers tegen, zij vertelde dat haar belt stuk was gegaan. Omdat mijn horloge kan registreren zonder telefoon heb ik mijn flipbelt aan haar uitgeleend. Bij de toilet aangekomen blijkt daar een enorme rij te staan. Toen ik eindelijk aan de beurt was, had ik eigenlijk al onderweg moeten zijn naar het startvak. Snel afgewaterd en naar Koos om dan toch echt richting startvak te gaan. Het laatste stuk richting startvak heb ik vast ingelopen want ik was al te laat, mijn startvak was al gestart en ben ik maar in het volgende startvak gaan staan.

Zoals gewoonlijk ging ik veel te snel van start, hoe komt het toch dat ik dat niet in de hand lijk te hebben? Na twee km brak me deze snelheid natuurlijk op en ben ik even gestopt om mijn zere kuiten te rekken. Vanaf dat moment liep ik lekkerder. Na bijna 3 km, vlak voor we het strand op liepen, zag ik Koos  aan de kant staan en kon ik mijn buff en muts aan hem geven, ik had het al snel veel te warm. Mijn Craft Prep Halfzip shirt is warm genoeg om zonder hemd en jasje te kunnen lopen bij fris weer, terwijl het zweet wel goed afgevoerd wordt.

Aangekomen op het strand liepen we vol in de wind die vanaf zee kwam. Onderweg mezef er toe moeten zetten om toch ook van het prachtige uitzicht te genieten, wat is de zee toch prachtig als het zo hard waait. En wat is het een mooi gezicht, zo'n lint met kleurrijke lopers dat langs de zee slingert.

Na twee km strand gingen we van het strand af, een stevige klim door mul zand. Dit stuk heb ik gewandeld. Sinds half december heb ik weer regelmatig last van mijn enkel (de avond voor de Bruggenloop een tree van de trap gemist) en die ging ik niet frustreren met nog zo'n 5 km te gaan.

Boven aan het duin ben ik weer gaan hardlopen, lekker door de duinen met meteen een flinke heuvel op, en gelukkig ook weer af. Het kleurrijke lint slingert mooi door de duinen heen en de km's vreten weg, hier en daar nog een drinkpost, die kwamen als geroepen. De laatste km's gingen nog steeds lekker en voor ik het wist liepen we het laatste stuk over de Bloedweg en daarna het dorp in. Nog even een stukje gas geven en voor Hotel Zuiderduin was de finish al weer

Mijn tijd 1:14:34, geen PR maar gezien de flinke wind én mijn voorgaande weken met slechte benen en weinig lopen, ben ik dik tevreden. Egmond is een van mijn meest favoriete runs. Mooi parcours, geweldig georganiseerd en altijd een leuke sfeer en veel publiek ondanks de kou.

Volgend jaar hoop ik weer van de partij te zijn.

Heb je onze blog gelezen? Laat een leuke reactie achter, bedankt alvast.

2 Reacties

Evelyne
16 January 2019 om 14:33
Hallo Marie-José, Ook ik was te laat voor mijn startvak en ben dus bij mijn loopmaatje in het startvak gaan staan. In tegenstelling tot jou ben ik wel rustig gestart omdat ik niet geheel fit was. Koos zag ik nog staan bij de eerste bocht. Eveneens genoten van het strand en de zee, van het strand af gewandeld daar was ook niet te rennen, de duinen vond ik pittig maar wel steeds blijven lopen. Helaas viel mijn tijd wat tegen 1:15:59, maar ik maal er niet om. Het is inderdaad een geweldig evenemen
Marie-José
20 January 2019 om 17:20
1.1
Je hebt het toch maar mooi gedaan Evelyne, die pakken ze je niet meer af, ondanks het feit dat jij je tijd tegen vond vallen. Het is altijd zwaar in Egmond.

Annuleren
Facebook Twitter

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.